خانه / اطلاعات فنی خودرو / علائم نشان دهنده مشکل در ترمز-۱

علائم نشان دهنده مشکل در ترمز-۱

 

 

علائم نشان دهنده مشکل در ترمز (بخش اول) :

ترمز یکی اجزای سیستم ایمنی خودرو است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت راننده و سرنشینان خودرو بر عهده دارد؛ آشنایی با عیوب رایج سیستم ترمز می‌تواند به رانندگان در تشخیص زود هنگام و پیشگیری از خطر کمک کند.

هنگامی که در یک روز آفتابی رانندگی می‌کنید و پنجره‌های خودروی خود را پایین می‌آورید و صدای ضبط صوت خودرو را بلند می‌کنید، به آسانی فراموش می‌کنید که شما در یک وسیله نقلیه سنگین ساخته شده از فولاد و شیشه با سرعت ۶۰ مایل بر ساعت (۹۷ کیلومتر بر ساعت) در حال حرکت هستید.

با این سرعت اگر به طور ناگهانی شرایطی پیش بیاید که نیاز به توقف داشته باشید، خودروی شما می‌تواند تقریبا طول یک زمین فوتبال (۱۰۰ یارد یا ۹۱ متر) را طی کند؛ و این تنها دلیلی است که باعث می‌شود برای حفاظت از خود یکی از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی را در خودروی خود داشته باشید. این سیستم چیزی نیست مگر ترمزهای شما که شاید به نظر خیلی از افراد قسمت پیش‌ پا افتاده‌ای از خودرو باشد.

ترمزها ممکن است جذاب‌ترین قسمت خودرو نباشند، اما قطعا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو هستند. توجه به علائم هشدار‌ دهنده که در جاده نیاز به سرویس ترمز خودرو را نشان می‌دهند، می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. البته، نشانه‌های آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهند ترمزهای شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، مانند چراغ ترمز در داشبورد خودرو شما و یا این‌که احساس می‌کنید که خودروی شما بیشتر از آن که باید طول می‌کشد تا توقف کند. در هر یک از این موارد، باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مکانیکی بروید تا یک مکانیک ماهر ترمز شما را بررسی کند.

اما آیا می‌دانید چه علامت‌های دیگری وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده یک سیستم ترمز معیوب باشد؟ در ادامه به ۵ نکته اشاره خواهیم کرد که به شما کمک می‌کنند از تصادفات شدید خودرو جلوگیری کنید.

 

 

علائم نشان دهنده مشکل در ترمز (بخش دوم-ساییدگی لنت ترمز ):

قبل از هر چیز بهتر است مقداری در مورد چگونگی کارکرد ترمز صحبت کنیم.

بیشتر خودروها از سیستمی استفاده می‌کنند که به عنوان ترمز دیسکی شناخته می‌شود. عملکرد این سیستم بسیار شبیه به ترمزهایی است که روی دوچرخه‌های ده سرعته (۱۰ دنده) هستند. یک سیستم هیدرولیکی پر از روغن ترمز، مجموعه‌ای از گیره‌ و لنت‌های روی آن به نام کالیبر را به کار می‌اندازد و باعث می‌شود آن‌ها را به سمت دیسکی به نام روتور حرکت دهند. اصطکاکی که بین لنت‌ها (لقمه‌ای) و روتور اتفاق می‌افتد، در نهایت خودرو را متوقف می‌کند.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، با گذشت زمان لنت‌ها شروع به ساییدن و نازک شدن می‌کنند؛ بدین معنی که در کاهش سرعت و توقف خودرو شما کمتر تاثیر می‌گذارند. خوشبختانه، بررسی ضخامت لنت‌های ترمز شما – آن‌هایی که بر روی کالیبر فشار می آورند – روش ساده‌ای است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که بین پره‌های چرخ خود را نگاه کنید تا دیسک (رتور) فلزی براقی را در داخل آن پیدا کنید. هنگامی که دیسک را پیدا کردید، در اطراف لبه بیرونی آن کالیبر فلزی را مشاهده خواهید کرد. بین کالیبر و دیسک ترمز، لنت را می‌توانید ببینید. شما باید برآورد کنید که لنت‌های ترمز شما حداقل یک چهارم اینچ (۶.۳۵ میلی‌متر) ضخامت دارد یا نه. اگر لنت‌ها کمتر از این مقدار هستند، ایده خوبی است که آن‌ها را تعویض کنید.

اگر چرخ خودروی شما به گونه‌ای طراحی شده باشد که نتوانید از این طریق پره‌های چرخ را ببینید، باید تایر را در بیاورید تا بتوانید دیسک و لنت‌های چرخ را ببینید. در هر صورت، در حالی که شما به دنبال بررسی لنت هستید، بهتر است دیسک را هم بررسی کنید. دیسک باید نسبتا صاف باشد؛ اگر هر گونه شیار یا سوراخ عمیقی روی سطح آن می‌بینید، وقت عوض کردن آن هم فرا رسیده است.

 

آپلود عکس

علائم نشان دهنده مشکل در ترمز (بخش سوم-صداهای عجیب و غریب) :

یکی از علائم هشدار دهنده‌ای که می‌تواند به شما بگوید ترمزهای شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، صدای سوت ممتد جیغ مانندی است که وقتی لنت‌ها تمام می‌شوند و نیاز به تعویض دارند به گوش می‌رسد.

این صدا به اندازه کافی بلند هست که حتی وقتی شیشه‌های خودرو بالا هستند نیز شنیده بشود، ولی وقتی صدای ضبط خودرو بلند باشد، به سختی می‌توان صدای این سوت ممتد را شنید. علاوه بر صدای این سوت ممتد، ممکن است صدای یک سایش خشن نیز به گوش‌تان برسد که به معنای تمام شدن کامل لنت‌ها است.

اگر لنت‌ها کاملاً تمام شده باشند، وقتی ترمز می‌گیرید قطعات فلزی کالیبر ترمز در تماس با صفحه فلزی دیسک قرار می‌گیرند؛

در این حالت، نه تنها نیروی متوقف کننده خودرو به شدت کاهش می‌یابد، بلکه این احتمال نیز وجود دارد که به دیسک ترمز آسیب بزند. بنابراین، تعویض لنت که بسیار آسان است و ارزان هم تمام می‌شود، بسیار بهتر از تراشکاری یا تعویض دیسک است که برای شما بسیار پرهزینه‌تر تمام می‌شود.

 

 

درباره ی irdiag

مطلب پیشنهادی

چگونه از رنگ فیوز متوجه شویم چه خصوصیتی دارد؟

انواع دیاگ: * دیاگ سواری * دیاگ سنگین * دیاگ ماشین * دیاگ موتورهای دریایی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *